Inför köp

Vad är CSR?

CSR står för Certificate Signing Request och är ett kodblock som uppges vid beställningen av ett SSL-certifikat. Ett CSR genereras normalt på servern där det ska installeras och innehåller information som kommer att finnas i SSL-certifikatet såsom organisationens namn, domän, plats och land. Den innehåller även den publika nyckeln som kommer att ingå i ditt certifikat.

Certifikatutfärdaren kommer att använda den CSR du uppger för att utfärda SSL-certifikatet, men behöver inte din privata nyckel. Denna ska hållas hemlig.

Vad innebär domänvalidering (DV)?

Detta är den lägsta nivån av validering och innebär att SSL-certifikatet valideras mot den domän som beställningen avser. En domänvalidering sker via e-post, DNS eller HTTP.

Vad innebär organisationsvalidering (OV)?

Detta är den mellersta nivån av validering vilket innebär att certifikatutfärdaren behöver bekräfta företaget eller organisationens identitet före SSL-certifikatet kan utfärdas. Utöver validering via e-post så kan du behöva skicka in handlingar digitalt som styrker identiteten. En organisationsvalidering (OV) tar normalt 1-3 arbetsdagar.

Vad innebär utökad validering (EV)?

Detta är den högsta nivån av validering och ger dessutom ett grönt hänglås och adressfält i webbläsaren. Den utökade valideringen innebär att certifikatutfärdaren behöver bekräfta företaget eller organisationens identitet före SSL-certifikatet kan utfärdas. Utöver validering via e-post så behöver du skicka in handlingar digitalt som styrker identiteten. En utökad validering (EV) tar normalt 1-5 arbetsdagar.

Vad innebär wildcard?

Med ett SSL-certifikat som har wildcard så innebär det att den skyddar domänen och alla underliggande subdomäner, exempelvis mindomän.se, mail.mindomän.se, intranet.mindomän.se osv.

Vad innebär multidomän/SAN?

Ett SSL-certifikat med multidomän innebär att du kan skydda flera olika domäner med ett och samma SSL-certifikat, exempelvis mindomän.se, domän.com osv. I de flesta SSL-certifikat med multidomän så ingår ett antal SAN (extra domäner utöver huvuddomänen). Dessutom går det att komplettera med fler SAN (extra domäner) efter behov, i de flesta fall upp till 250 stycken totalt.

Betalningssätt?

Det går att bra att betala med kort (Visa, MasterCard och American Express) eller faktura via e-post (Bankgiro).

Installation

Generera CSR

Det finns flera sätt att generera en CSR och privat nyckel, här beskriver vi tre alternativ:

Alternativ 1:
För de flesta SSL-certifikaten erbjuder vi i samband med beställning att generera CSR och Privat nyckel. Dessa lagras sedan i kundportalen.

Alternativ 2:
Med hjälp av vår webbaserade vertkyg skapar du enkelt både CSR och en privat nyckel: Generera CSR och privat nyckel

Alternativ 3:
På webbservern eller webbhotellet där du skall installera SSL-certifikatet.

Officiell information hittar du på certifikatutfärdarnas webbplatser:
Comodo (Comodo & Sectigo)
DigiCert (RapidSSL, GeoTrust, Thawte & Symantec)

Installera SSL-certifikat

Du hittar officiell information om hur du installerar ditt SSL-certifikat på någon av certifikatutfärdarnas webbplatser:

Comodo (Comodo & Sectigo)
DigiCert (RapidSSL, GeoTrust, Thawte & Symantec)

Accordion title

Här kontrollerar du enkelt om ditt SSL-certifikat har blivit korrekt installerat:

Comodo (Comodo & Sectigo)
DigiCert (RapidSSL, GeoTrust, Thawte & Symantec)

Var hittar jag CA-certifikatet?

Du kan ladda ner CA-certifikatet från vår kundportal genom att klicka på ditt SSL-certifikat följt av "Ladda ner CA-certifikat".

Efter köp

14 dagars öppet köp

Om du av någon anledning skulle vilja häva din beställning så kan du göra detta utan förbehåll då vi erbjuder 14-dagars öppet köp från beställningsdatum. Klicka på "Avsluta tjänsten" i kundportalen eller kontakta oss via telefon, e-post eller chatten så hjälper vi dig.

Vad händer när mitt SSL-certifikat löper ut?

Du kommer att få ett e-postmeddelande från oss 30 dagar innan ditt SSL-certifikat löper ut med möjlighet att förlänga SSL-certifikatet. Väljer du att förlänga ditt SSL-certifikat så behöver du utfärda certifikatet på nytt i kundportalen för att den skall gälla för den nya perioden.